De ce difera pretul unei vieti de la instanta la instanta

feb 22, 2013  |  Post by: Webmaster No Comments

Data publicarii:13 februarie 2013 | Autor: Ioana Mihai | Business Magazin

AccidentFără motive clare şi precise, daunele morale acordate de judecători în urma accidentelor rutiere diferă complet de la instanţă la instanţă. Unele despăgubiri pot fi chiar de 300 de ori mai mari decât altele pentru situaţii similare. Cum banii nu sunt plătiţi de cel care a provocat accidentul, ci de asigurător, daunele acordate în acest an se reflectă în costul poliţelor RCA din anul care urmează.

1,2 MILIOANE DE EURO ESTE SUMA VEHICULATĂ CA DESPĂGUBIRE, ÎNTR-O INSTANŢĂ DIN ROMÂNIA, în urma unui accident rutier. E mult? E puţin? „Nu se poate pune un preţ pe durere sau suferinţă, dar este bine să existe o grilă”, afirmă avocatul Marius Diaconeasa, de la Diaconeasa, Marica şi Asociaţii. Un argument este faptul că, pentru cazuri similare, unele instanţe acordă despăgubiri de peste 300 de ori mai mari decât altele. Valoarea unei daune medii plătite pentru vătămări corporale este de aproape 54.000 de lei, conform Buletinului Informativ al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) pentru primele nouă luni din 2012.

„În majoritatea ţărilor europene există criterii care stabilesc daunele şi marjele în care un judecător trebuie să încadreze suma pe care o stabileşte ca despăgubire”, spune Cosmin Vasile, partener în cadrul casei de avocatură Zamfirescu Racoţi Predoiu (ZRP). „Daunele morale nu pot fi estimate patrimonial pentru că se consideră că viaţa şi sănătatea nu pot fi preţuite”, adaugă Vasile. Cu toate acestea, victimele au dreptul de a fi despăgubite, iar în România nu este stabilită decât o limită de despăgubire în cazul daunelor materiale şi una pentru daunele morale. Recent, în cazul accidentelor soldate cu victime – vătămări corporale şi decese – limita maximă pentru despăgubiri a fost majorată de la 3,5 milioane de euro la 5 milioane de euro; în 2008 acest prag era stabilit la 750.000 de euro. Valoarea pare cu atât mai mare comparată cu cea din 2000, când limita maximă a despăgubirilor acordate unei victime era de 80 de milioane de lei vechi (8.000 lei). „În mod firesc costurile cu asigurările se răsfrâng asupra valorii sumelor achitate cu titlul de prime de asigurare, realizarea unui ghid obligatoriu cu aplicabilitate generală conţinând grile de despăgubiri apare ca fiind deosebit de utilă în acest moment”, spune reprezentantul ZRP.

Or, deciziile instanţelor („judecătorii sunt şi ei oameni”) pot fi influenţate de mai mulţi factori. Un simplu exemplu este că judecătorii din Bucureşti acordă daune mai mari, în concordanţă cu costul vieţii din Capitală, în vreme ce în zone sărace ale ţării sumele sunt de sute de ori mai mici. Şi mediatizarea proceselor joacă un rol important. Chiar avocaţii victimelor au declarat că daunele morale stabilite de Judecătoria Braşov pentru familiile victimelor lui Şerban Huidu, de 360.000 de euro, la care s-au adăugat şi daune materiale, sunt mai mari decât în mod obişnuit la un astfel de caz, fapt care s-a datorat şi intensei mediatizări. „Cred că este o soluţie corectă şi prin prisma practicii judiciare care există în acest moment, dar echilibrată şi cu mediatizarea acestui caz. Faţă de alte ucideri din culpă, acest caz a fost mult mai mediatizat şi astfel şi cuantumul acestor daune, care din cunoştinţele mele nu cred că s-au mai dat până în acest moment, a fost mai mare”, declara Bucur Borcoman, avocatul victimelor.

Este numai un exemplu de caz în care asigurătorul este obligat să plătească o sumă mai mare decât previzionase. Prin urmare, în ciuda faptului că în primele nouă luni din 2012 numărul de dosare avizate a fost în scădere cu 6% faţă de aceeaşi perioadă din 2011, valoarea despăgubirilor plătite pentru vătămări corporale şi deces a crescut cu 46% în acelaşi interval. Prin urmare, costul asigurărilor obligatorii a crescut an de an şi, în aceleaşi condiţii, nu are cum să se oprească. „Dacă tarifele tot cresc, vom ajunge în situaţia în care RCA să fie un produs de lux”, este de părere Diaconeasa.

Şi asta în condiţiile în care, conform legii, poliţa RCA este obligatorie şi, potrivit Codului rutier, şoferilor depistaţi fără această asigurare li se reţine talonul maşinii şi plăcuţele de înmatriculare. Preţul unei asigurări RCA pentru aceeaşi maşină variază foarte mult, ajungând să fie de trei ori mai mare de la un asigurător la altul. Potrivit CSA, societăţile autorizate să emită RCA sunt ABC Asigurări, Allianz-Ţiriac Asigurări, Generali România, Asirom, Euroins, Astra Asigurări, Omniasig, Carpatica Asig, Groupama Asigurări, UNIQA Asigurări şi City Insurance. Pentru şase luni, asigurarea pentru un vehicul poate varia între 170 lei şi peste 500 de lei, iar pentru un an întreg preţul minim se plasează la circa 300 de lei iar pragul maxim poate depăşi 1.000 de lei.

PROBLEMA ESTE CĂ SUNT POSESORI DE AUTOVEHICULE SCUMPE CARE, deşi încheie o poliţă de asigurare CASCO la un asigurător bun, cumpără RCA-ul cel mai ieftin, nefiind interesaţi dacă în cazul unui accident persoana păgubită îşi încasează sau nu banii, spune Cosmin Vasile. Or, CSA a primit în primele nouă luni din 2012 nu mai puţin de 8.520 de reclamaţii de la clienţii nemulţumiţi de serviciile asigurătorilor şi brokerilor, cu 66% peste nivelul din perioada corespunzătoare din 2011, potrivit datelor instituţiei. Din acest număr total, peste 5.400 de petiţii se încadrează în segmentul asigurărilor de răspundere civilă auto, adică 0,1% din volumul total al contractelor încheiate în această perioadă. Numărul petiţiilor pe RCA a crescut cu 41%.

Se ajunge astfel în unele cazuri ca nevinovaţii implicaţi în accidente să nu-şi încaseze niciodată banii, chiar dacă apelează la justiţie pentru a încasa banii de la asigurător. „Sunt cazuri în care durează atât de mult procesul de despăgubire încât se prescriu plăţile”, spune Diaconeasa, care completează că alegerea unui asigurător este bazată pe încredere. El se aşteaptă ca „asigurătorii să se cearnă”, mai cu seamă datorită unei decizii recente a CSA prin care asigurătorii sunt obligaţi să oprească pierderile.